Kuvaus
Katuverkossa kaupunkilogistiikan sähköistämisellä, kuljetusten yhdistämisellä ja jakeluvälineen valinalla on iso vaikutus ilmanpäästöihin, meluun ja sitä kautta ihmisten viihtyvyyteen. Tällä hetkellä vähäpäästöisten käyttövoimien osuus on hyvin pieni kuorma-autojen ja pakettiautojen osalta Espoossa. Myös esimerkiksi kuljetusroboteilla, sähköavusteisilla tavarapyörillä sekä drooneilla voidaan tulevaisuudessa korvata enenevissä määrin polttomoottoriajoneuvoja.
Espoo on selvittänyt sähkön, vedyn ja metaanin jakeluasemien rakentamisen tarvetta maankäytön suunnittelussa. Jakeluasemien sijainneista on tehty alustavia kartoituksia.
Kannustetaan jakeluliikenteen toimijoita käyttämään vähäpäästöisempää kalustoa.
Seurataan hiljaisemman tekniikan kehittymistä ja huomioidaan kehitys hankinnoissa ja kilpailutusten ehdoissa. Esimerkiksi henkilökuljetusten ajokaluston tulee kuulua Euro 5 tai Euro 6 -päästöluokkaan.
Vähentämällä luonnonjäihin liittyviä huoltoajoja, pienennetään huoltoajoista johtuvia päästöjä. Vaatimuksena on, että kuljetuskaluston tulee kuulua Euro 5 tai Euro 6 -päästöluokkaan.