Kuvaus
Selvitämme tavat, joilla jo hankintojen valmisteluvaiheessa voidaan paremmin huomioida sopimuskauden aikaisten tilaamiskäytäntöjen ja toimituslogistiikan tehostamisen keinoja.
Esimerkiksi toimistotarvikkeiden hankinnan sopimuksella vuoden 2023 tilauksista valtaosa on tehty pienissä erissä, ja tämän vuoksi tilauksista jopa 80 prosenttia on toimitettu pientoimituksina. Pientoimitusten huomattava määrä aiheuttaa ylimääräisiä kuljetuksia ja päästöjä sekä myös ylimääräisiä kustannuksia. Osuus tuotevalikoimasta, mihin valtaosa kysynnästä kohdistuu, on pieni, mikä mahdollistaa esimerkiksi tuote palveluna -ostokonseptin tarkastelun ja muiden kaupunginlaajuisten tilaamisen toimintatapojen kehittämisen.
Tilaamisen järkevöittäminen ja kuljetuslogistiikan tehostaminen tulee huomioida jo hankinnan suunnitteluvaiheessa. Tätä tehdään mm. kategoriajohtamisen keinoin. Kilpailutuksen yhteydessä rajataan katalogeja ja standardisoidaan tuotevalikoimaa. Tilaus- ja toimitussyklin tehostamisella saadaan sekä ekologisia- että kustannussäätöjä.