Hoppa till huvudinnehåll
Bild: Espoon kaupunki / Olli Urpela

Framsteg

I tid
  • Utkast
  • Ej påbörjad
  • Planering
  • Genomförande
  • Ständig

Beskrivning

Katuverkossa kaupunkilogistiikan sähköistämisellä, kuljetusten yhdistämisellä ja jakeluvälineen valinalla (esim. sähköavusteiset tavarapyörät, kuljetusrobotit) on iso vaikutus ilmanpäästöihin, meluun ja sitä kautta ihmisten viihtyvyyteen.

Kannustetaan jakeluliikenteen toimijoita käyttämään vähäpäästöisempää kalustoa.

Seurataan hiljaisemman tekniikan kehittymistä ja huomioidaan kehitys hankinnoissa ja kilpailutusten ehdoissa. Esimerkiksi henkilökuljetusten ajokaluston tulee kuulua Euro 5 tai Euro 6 -päästöluokkaan.

Uppgifter

Vad gör vi?

  • Att göra2028-06-30

    Vähennämme luonnonjäihin liittyviä huoltoajoja

    Vähentämällä luonnonjäihin liittyviä huoltoajoja, pienennetään huoltoajoista johtuvia päästöjä. Vaatimuksena on, että kuljetuskaluston tulee kuulua Euro 5 tai Euro 6 -päästöluokkaan.

  • Att göra2030-11-30

    Raskaan liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkko

    Selvitetään sähkön, vedyn ja metaanin jakeluasemien rakentamisen tarve maankäytön suunnittelussa ja varataan tarvittavat alueet kaavoituksessa.

    Toteutetaan raskaan liikenteen julkisia latauspisteitä yhteistyössä yritysten, muiden kuntien ja valtion kanssa.

  • Att göra2030-11-30

    Suunnittelemme tavaraliikenteelle pieniä ajantasaus- ja pysäköintipaikkoja.

Vad har gjorts?

  • Gjort2025-06-30

    Vähennämme keinolumen siirtämiseen liittyviä huoltoajoja

    Espoon kaupungin ylläpitämien hiihtolatujen lumetusta on pitkään tehty Oittaalla ja Leppävaarassa, josta lumi on siirretty kuorma-autolla muun muassa Keskuspuiston laduille. Viime vuosina myös Keskuspuistoon on rakennettu lumetuspaikka ja Leppävaaran sprinttiladulle on rakennettu oma järjestelmä, jolla saadaan lumetettua kyseinen latu. Rakentamalla lumetusolosuhteet näihin paikkoihin on autoilla tapahtuvaa lumenajoa saatu vähennettyä. Se, että tekolumilatuja löytyy useammasta paikasta ja läheltä, vaikuttaa myös ihmisten liikkumiseen ja liikenteen päästöihin.

    Vuodesta 2024 alkaen Oittaalla on alettu säilöä lunta kesän yli hiihtolatuja varten. Säilölumella voidaan vähentää jonkin verran energiankulutusta ja päästöjä, sillä lumi voidaan tehdä ja varastoida optimiolosuhteissa.

Sammanfattning och kontakter

Tidslinje

Ständig
Information uppdaterad 2025-09-11