We construct the Espoo City Rail Link between Leppävaara and Kauklahti
Progress
- Draft
- Not started
- Planning
- Implementation
- Done
Description
Espoon kaupunkirata
Espoon kaupunkirata on Espoon, Kauniaisten ja Väyläviraston yhteinen hanke, jossa rakennetaan uusi raidepari Leppävaarasta Kauklahteen. Uudet raiteet parantavat Turun suunnan kaukoliikenteen sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta osana pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmää. Kaupunkiradan toteuttaminen edistää merkittävästi Espoon viiden kaupunkikeskuksen kestävää kehittämistä ja on tärkeä etappi matkalla kohti päästötöntä liikkumista.
Uudet raiteet tulevat sijoittumaan nykyisten raiteiden yhteyteen siten, että tulevaisuudessa eteläinen raidepari palvelee lähiliikennettä ja pohjoinen raidepari on kaukoliikenteen käytössä. Yhteysvälillä olevien liikennepaikkojen asemaympäristöjä tullaan myös kehittämään ratasuunnitelman mukaisesti esimerkiksi yhteyksiä ja liityntäpysäköintiä parantaen.
Ratahankkeen yhteydessä toteutetaan Espoon kaupungin omia erillishankkeita, kuten Rantaradanbaana jalankulku- ja pyöräliikenteelle sekä uusia yli- ja alikulkuja radan yhteyteen. Kaupunkirata ja siihen liittyvät erillishankkeet huomioidaan myös kaupunkikeskushankkeiden yhteydessä mm. Kerassa ja Kauklahdessa.
Rakentaminen on aloitettu vuonna 2024 ja rata valmistunee 2029. Kokonaiskustannus on 330 miljoonaa euroa, joka jakautuu 50 % Väylälle, 40 % Espoolle ja 10 % Kauniaisille. Rahoitusta on saatu EU:lta CEF-tuen muodossa. Hanketta vetää Väylävirasto.

Read more
Tasks
What's left to do?
- 12/31/2028
Rakentaminen
What are we doing?
- 12/30/2023
Rakentamissuunnitelma
Cost estimate
> 100 000 €
Ratarakentamisen yhteydessä Espoon kaupungin on tarkoitus toteuttaa erillisiä katu- ja siltahankkeita noin 40 miljoonan euron arvosta. Espoon ja Kauniaisten kaupunkien on tarkoitus yhdessä toteuttaa pyöräilyn laatukäytävä eli Baana koko ratahankkeen osuudelle Leppävaara–Kauklahti, Baanan kustannusarvio on noin 15 miljoonaa euroa (MAKU 130, 2010=100).