Description
Selvitämme tavat, joilla jo hankintojen valmisteluvaiheessa voidaan paremmin huomioida sopimuskauden aikaisten tilaamiskäytäntöjen ja toimituslogistiikan tehostamisen keinoja.
Esimerkiksi toimistotarvikkeiden hankinnan sopimuksella vuoden 2023 tilauksista valtaosa on tehty pienissä erissä, ja tämän vuoksi tilauksista jopa 80 prosenttia on toimitettu pientoimituksina. Pientoimitusten huomattava määrä aiheuttaa ylimääräisiä kuljetuksia ja päästöjä sekä myös ylimääräisiä kustannuksia. Osuus tuotevalikoimasta, mihin valtaosa kysynnästä kohdistuu, on pieni, mikä mahdollistaa esimerkiksi tuote palveluna -ostokonseptin tarkastelun ja muiden kaupunginlaajuisten tilaamisen toimintatapojen kehittämisen.
Määritellyssä yksikössä toteutetaan yhdessä toimialan ja toimittajan kanssa sovittavia toimintatapamuutoksia ja seurataan näiden vaikutusta kuljetusten määrään sekä toimituskuluihin. Arvioidaan lopuksi toimintatapojen soveltuvuutta vastaaviin yksiköihin ja muihin tuoteryhmiin.